Ziyaret Saatleri ve Uyulması Gereken Kurallar
21 Şubat 2024

HASTA ZİYARETİNDE AMAÇ NEDİR?
        Hastanın, hastane dışından gerekli ihtiyaçlarını karşılamak (ilaç, giysi gibi) hastanın hatırını sormak, psikolojik destek vermek hastanın doktorundan, hastanın sağlığı ile ilgili bilgi almak toplumsal dayanışmanın güzel örneklerinden olan hasta ziyareti usullüne uygun olarak yapıldığında, hastanızın moral düzeyini yükselterek iyileşme sürecine olumlu etki yapar. Aynı zamanda hastanızın durumu hakkında bilgilenmenizi sağlar.

HASTANE ZİYARET SAATLERİ VE KURALLARI

•    Hastanemizde her gün 12.30 -13.30 18.00-19.00 Saatleri arasındadır.
•    Bulaşıcı hastalığı olan hastalar, Doktorunun ziyarette sakınca gördüğü hastalar ziyaret edilmemelidir. (Bu hastalar için doktorundan uygun zamanlarda bilgi alınır, ziyaret uygun görülürse hasta ile görüştürülür.)
•    Hastanemizde çocuk hasta bakılmamaktadır fakat yakınını ziyaret edecek çocuk hastalar için ‘Çocuk Ziyaretçi Kabul Formu ‘ kullanılarak bir yakınının refakatinde ziyaretleri kabul edilmektedir.
•    10 yaş altı çocuklar, ateş, öksürük, aksırık ve balgam çıkarma şikayeti olanlar ve bilinen bir enfeksiyon hastalığı olanlar, herhangi bir kronik hastalığı olan kişiler ve enfeksiyon almaya yatkın olan kişiler ziyarete alınmamalıdır.

Hastane Ziyaretçilerimizin Uyması Gereken Kurallar :
•    Hasta ziyareti, ziyaret saatleri içinde yapılmalıdır.
•    Ziyaret süresi kısa olmalıdır.
•    Her hasta başında ikiden fazla ziyaretçi olmamalı ve diğer hastaları rahatsız edecek derecede yüksek sesle konuşulmamalıdır.
•    Hasta yataklarına oturulmamalı, hasta başında ve hastane ortamında herhangi bir tıbbi ekipmana dokunulmamalıdır.
•    Her hastanın kendi sağlık durumuna özgü diyet yapması gerekebileceğinden, hasta başında herhangi bir şey yenilip içilmemeli, aynı odada kalan diğer hastalara da herhangi bir gıda verilmemelidir.
•    Hasta mahremiyetine saygı gösterilmelidir.
•    Ziyaret esnasında moral bozucu söz ve davranışlardan kaçınılmalıdır.
•    Ziyaret saati dışında, gereksiz ve ısrarlı ziyaret taleplerinde bulunulmamalıdır.
•    Ziyaret saati sonunda, görevlilerin uyarılarını beklemeksizin hasta odaları terk edilmelidir.

Özellikli Hasta Gruplarında Ziyaretçi Uygulamaları

   Yoğun bakımda yatan hastalar, izolasyona alınan, bulaşıcı bir hastalığı olan hastalar, bağışıklık sistemi düşük ya da bozuk hastalar, kanser tedavisi alan, steroid tedavisi alan, kan ve kan ürünü alan hastalar, terminal dönemdeki hastalar, alkol madde bağımlılığı olan hastalar, taciz ve istismar kurbanı olan hastalar, geriatri hastaları, doktorun ziyarette sakınca gördüğü hastalar ziyaret edilmemelidir.
Hizmet Verdiğimiz Özellikli Hasta Grupları ve Engelli hastalarda yattıkları bölüm ve hekim isteğine göre ziyaretçi uygulaması yapılır.
Özellikli hasta grupları ziyaretlerinde enfeksiyon kontrol önlemleri ve el hijyeni konusunda bilgilendirme yapılıp uygulanması sağlanacaktır.
Bağışıklık sistemi baskılanmış hastalarda hekim isteği doğrultusunda ziyaretçi alınabilir. Koruyucu izolasyon önlemi olarak mümkünse hasta tek kişilik odaya alınır. Hastanın kliniğine uygun olarak alınan izolasyon önlemleri hakkında ziyaretçi bilgilendirilir.
İstismara uğramış hastalarda psikolog/psikiyatrist, sosyal çalışmacı, hekim isteği doğrultusunda ziyaretçi alınabilir.

Yoğun Bakım Kliniği Ziyaretçi Kuralları:

         Yoğun bakım ünitelerimizde hasta ziyareti yapılmamaktadır. Hasta görüşü için kameralı görüş sistemi kullanılmaktadır. Yoğun bakımın hemen çıkışında bulunan bekleme salonunda kamera sistemi ile hafta içi her gün 12:30-13:30 saatleri arasında 5 DAKİKA süre ile hasta yakınlarına gösterilmektedir.

      Kameralı görüş için bekleme odasında beklenmeli, yoğun bakım kapısı önünde beklenmemelidir.

•     Hafta sonu ve resmi tatil günlerinde, özel bir durum olmadıkça ziyaret yapılmaz.

•     Hastanın sağlığı ile ilgili bilgi sadece doktorlarımız tarafından verilmektedir.Hastanın ihtiyaçları için ise yoğun bakım sorumlu hemşiresi tarafından bilgi verilmektedir.

•     Hastanın doktoru dışında hiçbir personelden bilgi istenmemelidir. Bilgi verilecek kişinin hastanın birinci derece yakını olmasına dikkat edilmektedir.

•     Tüm hasta yakınlarına tek tek bilgi verilemeyeceği için hasta yakınlarının doktordan bilgi almak amacıyla birinci derece yakınlarından bir kişiyi belirlemeleri gerekmektedir.

•     Yoğun bakım içerisine yiyecek alınmamaktadır.

•     Sağlıklı bir iletişim için en az 2 kişinin aktif telefon numarasının hemşirelere verilmesi gerekmektedir.


REFAKATÇİ POLİTİKASI

•    Refakatçi olarak kalmak hekim istemine bağlıdır.     
•    Refakatçi sayısı bir kişi ile sınırlıdır.
•    Refakatçi için servis sorumlu hemşiresi tarafından bir refakatçi kartı verilir.
•  Refakatçi refakat kartını yanında bulundurur.
•   Refakatçi kartı, giriş çıkışlarda güvenlik görevlileri tarafından kontrol edilir.
•  Refakatçiye refakat kartlarını göstermek sureti ile ayrı bir ücret ödemeksizin kahvaltı, öğle ve akşam yemekleri verilir.
•    Mümkün olduğunca hastanın yanından refakatçi ayrılmamalıdır. Ayrılması gerektirecek durumlarda görevli hemşireye haber verilmelidir.
•    Refakatçi değişimlerinden servis hemşireleri haberdar edilmelidir.
•    Hastalarımızın mahremiyeti açısından bayan hastanın yanında bayan refakatçi bulundurulmasına özen gösterilmelidir.
•    Refakatçinin 18 yaşından küçük, 60 yaşından büyük olmamasına dikkat edilmelidir.
•    Refakatçilerin hastane içerisinde  tütün mamulleri ve alkollü içecekler kullanması yasaktır.
•    Hastada bir sorun olduğunda servis hemşiresine bildirilmelidir.
•     Servis hemşiresinden bilgi almadan hastaya dışarıdan yiyecek ve içecek verilmemelidir.
•    Yoğun Bakım ünitelerinde refakatçi bulundurulmaz. Bulaşıcı hastalığı bulunan hastalarda refakatçi mümkün olduğunca alınmaz. Ancak zorunlu hallerde hekim kararına göre hareket edilir.
•    Sağlık açısından hekim tarafından ziyareti yasaklanan hastaların ziyaretçileri ikaz edilmelidir.
•    Hasta dolap ve etajerlerine yiyecek konulmamalıdır.
•    Hastanede kullanılan her eşyanın refakatçi ve hastaya özel olmasına dikkat edilmelidir.
•    Hastanede kalınan süre içinde kişisel hijyene ve hastanın kişisel hijyenine (el yıkama, yüz ve ağız temizliği) daha fazla özen gösterilmelidir. Hastanın durumu bunları yapmaya engel teşkil ediyorsa klinik hemşiresinden mutlaka bilgi alınmalıdır.
•    Odalarda yiyecek ve canlı çiçek bulundurulmamalıdır. Bakteri üremesine neden olmaktadır.
•    Pencerelerden aşağı hiçbir şey atılması ve pencere kenarına bir şey koyulması yasaktır.
•    Lüzumsuz lambaları söndürmesi ve muslukları kapatması gerektiği konusunda bilgilendirilir.
•    Hastalarımıza huzur dolu bir ortam sağlanması için, hasta yakınlarının; hasta odası ve servis koridorunda yüksek sesle konuşmaması, gürültü yapmaması şarttır. Ayrıca odalarında bulunan televizyonların başkalarını rahatsız edecek şekilde kullanılmaması gerektiğini bilmelidir.
•    Hasta yataklarına oturulmamalı.
•  Hemşirelerce verilen hasta bakım eğitimi kurallarına uyulmalıdır. (El hijyeni, düşme riski, izolasyon kuralları eğitimi vb.)
• Refakatçiler hastaya hekim ve hemşirenin bilgisi ve onayı dışında herhangi bir uygulama yapamaz.
• Refakatçiler hastaneye ait eşya-malzemeleri düzenli ve temiz tutmalıdır. Hastane malına zarar veren refakatçi, zararı karşılamak mecburiyetindedir.
Refakatçilerin, gerek görüldüğünde (vizit saatlerinde, hastaya girişim yapılacağı zaman vs.) hasta odalarından çıkmaları gerekmektedir.
• Refakatçilerin hastalarının taburcu olması durumunda refakatçi kartlarını teslim etmeleri gerekmektedir.
•    Refakatçi hastanenin koyduğu tüm kurallara uymak zorundadır.
•    Refakatçiler, tabiplerin direktifleri içerisinde hastalara bakmakla ve kurum disiplinine uymakla yükümlüdürler.
Refakat kuralları Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri dikkate alınarak düzenlenir.

ÖZELLİKLİ HASTA GRUPLARINDA REFAKATÇİ UYGULAMALARI

Hastanemizde Hizmet Verdiğimiz Özellikli Hasta Grupları:
Yoğun Bakımda Tedavi Alan Hastalar
İzolasyona alınan Bulaşıcı Bir Hastalığı Olan Hastalar
İmmun Sistemi Baskılanmış Olan Hastalar
Kan ve Kan Ürünü Alan Hastalar
Terminal Dönemdeki Hastalar
Taciz ve İstismar Kurbanı Olan Hastalar
Geriatri Hastaları

 • Hizmet Verdiğimiz Özellikli Hasta Grupları ve Engelli hastalarda yattıkları bölüm ve hekim isteğine göre refakatçi uygulaması yapılır.
• Bulaşıcı Bir Hastalığı Olan Hastalar için, sağlık personelinin verdiği eğitimler doğrultusunda izolasyon kurallarına uymanız gerekmektedir.
• Adli vakalarda, yatırılarak tedavileri yapılan hükümlü ve tutukluların yanında, tedaviyi yapan hekimin raporuyla zorunlu olduğunun bildirilmesi hâlinde, eşi, annesi, babası, kardeşi, çocuğu, bunların olmaması hâlinde Cumhuriyet Başsavcılığının uygun gördüğü bir aile yakını refakatçi olarak bulundurulabilecektir.
• İstismara uğramış hastalarda psikolog/psikiyatrist, sosyal çalışmacı, hekim isteği doğrultusunda refakatçi bulundurulabilir.
• Bağışıklık sistemi baskılanmış hastalarda hekim isteği doğrultusunda refakatçi bulundurulabilir. Koruyucu izolasyon önlemi olarak mümkünse hasta tek kişilik odaya alınır. Hastanın kliniğine uygun olarak alınan izolasyon önlemleri hakkında hasta ve yakını bilgilendirilir. Kişisel koruyucu ekipman kullanımı, el hijyeni, ziyaret kuralları, odaya giriş çıkışın kısıtlanması konuları hakkında refakatçiye eğitim verilir. Refakatçinin eğitimi süreklidir ve talebi halinde bilgi aktarımı yapılması sağlanır. Oda içinde refakatçi cerrahi maske takmalıdır.
•Kronik hastalığı olan aile üyeleri hastaları hastaneye yattığında hasta bakımı eğitimi almaya ve ekiple işbirliğine hazır olmalıdır.
•Özellikli hastalara ve refakatçilerine gerekli durumlarda sosyal ve psikolojik yönden destek sağlamak amacıyla sosyal hizmet uzmanı/psikolog ile işbirliği sağlanır.
• Özellikli hasta grubu refakatçileri hastanemizde uygulanan diğer refakatçi kurallarına uymak zorundadır.