Nasıl Ulaşılır ?
Hastanemiz poliklinik katında yer almaktadır.
Birim Çalışanları:
Kenan RODOPLU / Psikolog
Yeşim SIRÇALI DURNA / Psikolog
İletişim :
0 364 225 5868 / 413
Görev ve Sorumluluklar:
ÇALIŞAN HAKLARI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
06.04.2011
Tarih ve 27897 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Hasta ve Çalışan
Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik” ve 14.05.2012 Tarih ve 2012 /
23 Sayılı “Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Genelge” uyarınca;
Hastanemiz çalışanlarının yüksek motivasyonda güvenli ortamlarda
hizmet sunumu ve güvenli bir ortam sağlanması, hizmet sunumunda
kalitenin artırılması, çalışanlarımız için muhtemel risklerin
belirlenmesi ve bu risklerin giderilmesi için uygun yöntem ve
tekniklerin belirlenmesi ve hizmet içi eğitimler ile güvenli çalışma
ortamının sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla hastanemizde
“Çalışan Hakları Ve Güvenliği Birimi” kurulmuştur.
Çalışan Hakları Ve Güvenliği Birimi Olarak;
1- Çalışan personelin sözlü veya yazılı şikayet, dilek ve önerilerini kabul etmek
2- Başvuruları raporlandırmak
3- Gerekli düzenleyici ve önleyici faaliyetlerin başlamasını sağlamak ve başvuru yapanlara geri bildirimde bulunmak
4- Beyaz kod bildirimlerini takip etmek
5- Çalışan hakları ve güvenliğine yönelik gelişmeleri ve çalışmaları takip etmek
7- Aylık olarak başhekimliğe rapor sunmak
8- Şiddet gören sağlık çalışanına talep halinde psiko-sosyal destek vermek,
Görevlerimiz arasında yer almaktadır.
ŞİDDETE MARUZ KALAN SAĞLIK ÇALIŞANININ İZLEYECEĞİ YOL
1-
Fiili veya sözel şiddete maruz kalan sağlık çalışanı telefon aracılığı
ile 1111 tuşlayarak “beyaz kod” ihbarı yapmak sureti ile süreci
başlatmalıdır.
2-
Herhangi bir şiddet olayı mesai saatleri içerisinde gerçekleşti ise,
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine ve/veya Beyaz kod uygulamasından
sorumlu başhekim yardımcısına, mesai saatleri dışında ise nöbetçi klinik
şefine bilgi verebilir. Eş zamanlı olarak durum, sağlık çalışanının
şikayetinin olup olmadığına bakılmaksızın, adli mercilere ve kurumun İl
Sağlık Müdürlüğü) hukuk birimine ilgili başhekim yardımcısı ve Çalışan
Hakları ve Güvenliği Birimi tarafından bildirimi yapılır.
3-
Fiili veya sözel şiddete maruz kalan sağlık çalışanı kişisel olarak da
Sağlık Bakanlığı bünyesinde oluşturulan ve 7/ 24 kesintisiz hizmet
veren “113” no’lu Beyaz üzerinden Kod danışma hattını arayarak veya internet “Bildirim Formu 1” doldurularak Beyaz kod web sayfası adresinden bakanlığa olay hakkında bilgi verebilir.
BEYAZ KOD (1111)
Mesai
saatleri içinde ve dışında hastane içerisinde ve bahçesinde
oluşabilecek olası bir saldırı ya da taciz olaylarında (1111) aranarak
güvenlik birimine Beyaz Kod verilir,
2. Buradan telsiz ile geçilen anons ile olay yerine en yakın güvenlik görevlisi yönlendirilir.
3. Eğer tek kişi olayı çözümleyemeyecek ise telsiz ile tüm kuvvetlerin olay yerine sevki uygulanır.
4. Olaya sebebiyet veren kişi / kişiler olay yerinden uzaklaştırılır.
5. Adli olaylarda varsa hastane polisine yoksa 155 aranarak en yakın (bağlı bulunulan polis merkezine) haber verilir.
6. Hastane polisi gerekli işlemleri yapar.
7. Böyle bir durumla karşılaşan personel olay bildirim formu doldurarak Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine bildirir.
8. Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi incelemeyi yaparak gerekli mevzuatlara uygun olarak işlem yapar.
MEVZUAT;
- 3359 Sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu
- Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik
- İçişleri Bakanlığının 2012/22 Sayılı Sağlık Çalışanlarına Karşı İşlenen Suçların Soruşturulması Genelgesi
- Sağlık Bakanlığı Personeline Karşı İşlenen Suçlar Nedeniyle Yapılacak Hukuki Yardımın Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
- Sağlık Bakanlığının 2012/23 Sayılı Çalışan Güvenliğinin Sağlanması Genelgesi
- Sağlık Bakanlığının 2016/3 Sayılı Hukuki Yardım ve Beyaz Kod Uygulaması Genelgesi
- İlgili Diğer Mevzuat;
Kanun
♦ 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
♦ 3359 Sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu
♦ 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
♦ 2559 Sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu
♦ 5188 Sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun
Tüzük
♦ Tıbbi Deontoloji Tüzüğü
Yönetmelik
♦Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği
♦ Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği
♦ Hasta Hakları Yönetmeliği
♦ Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik
Tebliğ
♦ Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama
Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ
Genelge
♦ İş yerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi konulu
Başbakanlık Genelgesi (Resmi Gazete:19 Mart
2011/27879)
♦ 2014/32 Sayılı Hasta Hakları Uygulamaları Genelgesi
SIK SORULAN SORULAR
1-Polise ifade vermem/ Emniyete gitmem şart mı?
Haklarınızın korunması ve faillerin cezalandırılması, adli mercilerin yetki ve görevi kapsamındadır.
Bu
nedenle, mümkünse hemen en yakındaki karakola bizzat başvurarak ya da
aciliyet teşkil bir durum var ise, derhal bulunduğunuz yere polis
çağırarak söz konusu adli süreci başlatmanız gerekmektedir.
2-Polise/ Emniyete ifade vermek istedim fakat ifade alınmıyor?
Kamu
sağlık kuruluşunda görev yapan bir personelin, görevi esnasında maruz
kalacağı bir şiddet, 5237 Sayılı Türk Ceza Yasası’nın 131. maddesinde
yer alan açık hüküm gereği, şikayete tabi değildir.
Yani
bu durumda kolluk, siz şikayetçi olmasanız da resen olaya el koymalı ve
gerekli ön soruşturmayı derhal başlatmalıdır. Aksi durumda kolluk
personeli açısından görevi ihmal suçu oluşacaktır.
3-Hukuki yardım sürecinde şiddete maruz kalan çalışandan herhangi bir ücret talep ediliyor mu?
Hukuki
yardım görevi Kanunla verildiğinden, bu görev de bir kamu görevidir.
Dolayısıyla hukukiyardım kapsamında yapılan yol/ulaşım giderlerinin
görevli personele ödenmesinde 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah
Kanunu’na göre hareket edilecektir.
Ceza
davalarında yargılama giderleri beraat halinde Devlet; mahkumiyet
halinde hükümlü tarafından karşılandığından, mağdur sıfatıyla davaya
katılan bakımından herhangi bir yargılama gideri oluşmamaktadır.
Dolayısıyla kendisine hukuki yardım yapılan personelden, bu yardım
sebebiyle herhangi bir mahkeme masrafı talep edilmeyecektir.
4-Beyaz koda başvuru yaptım ancak şikayetçi değilim.
Beyaz
kod kapsamında işlenen suçlar genel itibariyle takibi şikayete bağlı
olmayan, başka bir ifade ile siz şikayetçi olmasanız dahi adli
mercilerce kendiliğinden soruşturulan suçlardır. Bu tür suçtan haberdar
olan yöneticinin, suçu adli mercilere intikal ettirmesi yasal bir
zorunluluktur. Bu nedenle şikayetçi olmasanız dahi hadise adli mercilere
intikal ettirilecektir. Ancak şikayetçi olmamanızdan dolayı tarafınıza
hukuki yardım verilmeyecektir.
5- Beyaz koda başvurumu yaptım ancak adli süreç devam ederken şikayetimden vazgeçtim.
Yukarıda da izah edildiği üzere bu durumda da tarafınıza verilen hukuki yardım son bulacaktır.
Ancak bu tür suçlar takibi kendiliğinden yapılan suçlar olduğundan dolayı yargılama devam edecektir.
MEVZUATA GÖRE SAĞLIK ÇALIŞANININ İFADESİNİN İŞ YERİNDE ALINMASI
3359 Sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu
Ek Madde 12 - (Ek: 2/1/2014-6514/47 md.)
Sağlık
kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sırasında
veya görevleri dolayısıyla işlenen kasten yaralama suçu, 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 100 uncu maddesinin
üçüncü fıkrası kapsamında tutuklama nedeni varsayılan suçlardandır.
Özel
sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personel, bu görevleriyle
bağlantılı olarak kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun uygulanmasında kamu görevlisi sayılır.
(Ek fıkra:15/11/2018-7151/21 md.) Sağlık
kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sebebiyle
kasten işlenen suçlardan şüpheli olanlar, kolluk görevlilerince
yakalanır ve gerekli işlemleri yapılarak Cumhuriyet başsavcılığına sevk
edilir. Cumhuriyet savcısı adli işlemleri tekemmül ettirir. Bu suçların
soruşturmasında, kolluk tarafından müşteki, mağdur veya tanık olan
sağlık personelinin ifadeleri işyerlerinde alınır. Bu fıkra hükmü, özel
sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan
personele karşı görevleri sebebiyle kasten işlenen suçlar hakkında da uygulanır.
MEVZUATA GÖRE SAĞLIK ÇALIŞANININ HİZMETTEN ÇEKİLMESİ
Sağlık Bakanlığının 2012/23 Sayılı Çalışan Güvenliğinin Sağlanması Genelgesi
6) Hizmetten çekilme;
Sağlık
çalışanları, sağlık hizmeti sunumu esnasında şiddete uğraması halinde,
acil verilmesi gereken hizmetler hariç olmak üzere hizmetten çekilme
talebinde bulunabilir.
a) Hizmetten çekilme talebi, kurum tarafından belirlenen yöneticiye sözlü veya yazılı olarak bildirilecektir.
b)
Bildirim üzerine yetkili yönetici, olayı derhal değerlendirerek
hizmetten çekilme talebinin uygun olup olmadığı hakkında gecikmeksizin
karar verecektir.
c)
Yetkili yönetici, hizmetten çekilme talebini uygun bulduğu takdirde
hastanın sağlık hizmeti almasına ve tedavisinin devamına yönelik
tedbirleri güvenlik tedbirleriyle birlikte alacaktır. Bu kapsamda ilgili
hastanın sağlık hizmetini devam ettirecek yeni sağlık çalışanını
belirleyecek, kurum içerisinde bunun mümkün olmaması halinde hastanın
hizmet alabileceği başka bir sağlık kurumuna sevkini ve hizmet alımını
sağlayacaktır. Bu süreç sırasında hastanın tedavisinin aksatılmamasına
itina edilecektir.
ÇALIŞAN HAKLARI VE GÜVENLİĞİ UYGULAMALARI REHBERİ